katedra výtvarné výchovy pdf up
CZ | EN
  • KVV
    • O katedře
    • Pro studenty
    • Pro uchazeče
    • Předměty
    • Publikace
    • Galerie
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Mapa stránek
  • Projekty
    • IGA projekty
    • Vizuální komunikace
    • Basement Projekt
    • Bez názvu. Nedatováno.
    • International virtual conference 2020
    • Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
    • Inovace výtvarně-ped. oborů
    • VV ve světě souč. umění
    • Výzkumné projekty KVV
  • Kultura, Umění a Výchova
    Předměty
  • Kresba
  • Grafika
  • Intermedia
  • Grafický design
  • Malba
  • Textil
  • Objekt a šperk
  • Socha
  • Didaktika
    • Petr Exler
    • Petra Šobáňová
    • Jana Jiroutová
    • Silvie Novotná
  • Dějiny umění
  • Fotografie
  • Keramika

Didaktika


Učení se „učit“ výtvarné umění má ovšem zvláštní povahu. Podobně jako výtvarné umění nelze svazovat do přesných definic, stejně tak i přístupy k iniciaci a rozvíjení výtvarného projevu a rovněž tak i metody rozvíjení vnímání uměleckých děl lze jen ztěží uchopit v pojmech a ilustrativně popsat. Na rozdíl od didaktik přírodovědných či lingvistických oborů, kde jde o hledání optimálních ustálených cest předávání objektivně platných znalostí, jde v didaktice výtvarné výchovy především o dynamické vymezování prostoru pro tvorbu, která je odrazem psychiky jedince, sociálního klimatu doby i nadčasových duchovních hodnot. Výtvarná pedagogika a didaktika jsou disciplíny postupně vznikající teprve v minulém století. Zejména průběhu druhé poloviny 20. století se výtvarná pedagogika vyvinula v samostatný obor s bohatou teoretickou i praktickou základnou.

Nejvýraznějším znakem skutečně „současné“ a „profesionální“ didaktiky výtvarné výchovy je přímá propojenost uměleckého tvoření s edukativním aspektem. V tomto smyslu je ve výtvarné výchově oceňována především tzv. latentní edukace – tj. taková snaha o výchovu, která se rodí v práci s materiálem či s konceptem, aniž by byla dopředu konstruována podoba výsledného artefaktu. Výtvarná činnost dětí či studentů může být buď motivována zkoumáním uměleckých děl dobou již prověřených, ale stále častěji také vzniká z popudu bezprostřední reflexe života a existuje tak „spolu s volným uměním“ ve svobodné simultaneitě.

Od osmdesátých let se ve školách různých stupňů a zaměření rozvíjí především výtvarné projekty a dílny. V obou případech se jedná o delší tvůrčí koncentraci na jedno téma, jejímž vyvrcholením je pak společná prezentace práce v podobě invenční výstavní expozice nebo akčního či multimediálního díla. V průběhu realizace projektu nebo dílny se podoba práce na výtvarných artefaktech proměňuje: motivační etudy vycházející mnohdy z mimovýtvarných uměleckých i neuměleckých oblastí se prolínají s úkoly směřujícími k exploraci materiálu, prostoru i sociálních vztahů, uskutečňují se akce směřující k prožitku a experimentu. Iniciátoři projektů a dílen se však nevyhýbají ani tradičnímu řemeslu. Při edukaci směřující k výtvarné tvorbě jsou praktikovány metody pedagogiky iniciace, která upřednostňuje otevřenost, flexibilitu v časovém rozvrhování práce a umožnění průběžné reflexe podoby vznikajících děl. Naznačené proměny didaktiky výtvarné výchovy mají vliv i na vysokoškolskou přípravu učitelů tohoto předmětu. Novodobou formou zakončení semináře didaktiky výtvarné výchovy je umělecko-pedagogický projekt, v němž studující představí v podobě elektronicky zpracované prezentace model originálního autentického postupu výtvarně-pedagogické činnosti, vysvětlí filozofické a psychologické kontexty svého záměru a případně také uvede zdroje umělecké inspirace projektu. Vzájemné obeznámení se s takovými autorskými projekty vede zároveň k vypěstování schopnosti reflexe i kritiky vlastní pedagogické práce. Modelování výtvarných ale i mezioborových projektů je teoreticko-praktickým předobrazem postupu, který je později vyžadován od absolventa PdF v praxi.

Aktuality


38th InSEA World Congress Olomouc

Unexpected Territories, Shifting Grounds and Permanence in Art Education July 21—25, 2025 | 38th InSEA World Congress Olomouc, Czech Republic, Europe https://www.inseaconference.com/ The 38th InSEA World Congress will aim to promote international dialogue and exchange of experience and expertise Více ... 
Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 – Výběrové řízení

Výběrové řízení na dvě doktorandské pozice v rámci projektu Češi a koloniální svět: Design a vizuální kultura od roku 1848 Více ... 

Info


INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 11. 8. 2025 od 9.00  24.06.2025

 Více ... 

Instalace JARNÍCH BP a DP: 5. května 2025 od 9:00.  26.04.2025

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: pondělí 6. ledna 2025 od 9:00.  15.12.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 12. 8. 2024 od 9.00  12.06.2024

 Více ... 

Instalace JARNÍCH BP a DP: 6. května 2024 od 9:00.  26.04.2024

 Více ... 

Instalace ZIMNÍCH BP a DP: 8. ledna 2024 od 9:00.  04.01.2024

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP: pondělí 14. 8. 2023 od 9.00  08.06.2023

 Více ... 

INSTALACE JARNÍCH BP a DP: středa 3. 5. 2023 od 9.00  11.04.2023

 Více ... 

INSTALACE ZIMNÍCH BP a DP proběhne ve středu 11. 1. 2023 od 9.00  09.01.2023

 Více ... 

INSTALACE PODZIMNÍCH BP a DP proběhne v pondělí 15. 8. 2022 od 9.00  28.06.2022

 Více ... 
katedra výtvarné výchovy pdf up
KATEDRA VÝTVARNÉ VÝCHOVY
tel.: +420 585 635 432
e-mail: marta.dankova@upol.cz
Design: © tch 2025 | Web: © OlomouckéWeby.cz 2025
OlomouckéWeby.cz | Tvorba webových stránek, webdesign
O katedře
Pro studenty
Pro uchazeče
Předměty
Publikace
Galerie
Odkazy
Kontakty
Mapa stránek
IGA projekty
Vizuální komunikace
Basement Projekt
Bez názvu. Nedatováno.
International virtual conference 2020
Projekt IGA Umění ve veřejném prostoru
Inovace výtvarně-ped. oborů
VV ve světě souč. umění
Výzkumné projekty KVV
Kultura, Umění a Výchova
katedra výtvarné výchovy pdf up
Univerzita Palackého
Pedagogická fakulta UP
Umělecké centrum UP
Univerzitní knihovna
Portál UP
STAG
Menza